Vrij Ranst pleit ervoor om het verkeer zo veilig en vlot mogelijk, op een stabiele wijze te organiseren met respect voor alle weggebruikers.

Algemeen

Ranst is een dichtbevolkte gemeente met 2 snelwegen en verschillende gewestwegen vlakbij Antwerpen. Hierdoor is er onvermijdelijk veel verkeer over de lokale wegen.

Concrete problemen zijn

  • Steeds wijzigende verkeersmaatregelen vaak door de gemeente uitgewerkt
  • Slechte communicatie rond wegenwerken en bijhorende omleidingen, zowel naar het plaatselijk als naar het doorstromend verkeer;
  • Zwaar verkeer door de dorpskernen;
  • Ontoereikende wegeninfrastructuur;
  • Gebrekkig onderhoud van de wegeninfrastructuur;
  • Putten naast de wegen;
  • Ontbreken van gescheiden fiets- en voetpaden;
  • Overdaad aan verkeersborden
  • Onoordeelkundig gebruik van fietsstraten, doorknippen van wegen en opwerpen van  hindernissen: betonblokken, bloembakken, paaltjes, as verschuivingen,
  • Weinig aandacht voor de noodzakelijke plaatselijke doorgang van zwaar vervoer en landbouwvoertuigen op landelijke wegen;
  • Onoordeelkundig opleggen van snelheidsbeperkingen.

Onze aanpak

  • Wegenwerken tijdig vooraf aankondigen d.m.v. fysieke borden ter plaatse, eventueel ook op de Ledborden “City Screens”. (bv aan bushalte Van Den Nestlaan Broechem), via persoonlijke schriftelijke kennisgeving in de betrokken straten  bij ingrijpende werken en via de website van de gemeente in alle gevallen;
  • Ontlasten dorpskern Broechem door afleiden zwaar doorgaand verkeer via de Bistweg die verder moet aangepast worden .Deze aanpassingen hebben prioriteit en moeten gefaseerd worden uitgevoerd. Er moet ook bekeken worden wat er zou mogelijk zijn voor een gescheiden fietspad.
  • Los van de betonstop moet op sommige plaatsen bekeken worden of nieuwe en bijkomende infrastructuur een oplossing kan bieden om het verkeer vlotter en veiliger te laten verlopen.
  • Beter onderhoud, met oog voor mensen met een beperking, vooral in de dorpskernen.
  • Door meer stabiliteit en continuïteit bij allerhande verkeersmaatregelen kan het aantal verkeersborden sterk beperkt worden.
  • Door buurt en inwoners vooraf meer te betrekken bij geplande verkeersingrepen en werken kunnen veel frustraties voorkomen worden en wordt de verkeershinder beperkt.
  • Een aantal hindernissen en beperkingen grondig evalueren in overleg met alle partijen en aanpassen indien gewenst.
  • Het opleggen van extra snelheidsbeperkingen bovenop de gebruikelijke kan leiden tot meer onveiligheid. Wij vertrouwen ook op de verantwoordelijkheidszin van elke weggebruiker om veilig in het verkeer te bewegen. Wij pleiten voor gerichte controles en indien nodig sanctioneren.
  • Het mobiliteitsplan vormde de basis voor het voeren van het beleid op vlak van mobiliteit en werd in 2018 goedgekeurd.  Dit plan wil de aantrekkelijkheid en de veiligheid van de woonomgevingen bevorderen.  Wij willen dit plan evalueren.